Komunitní plánování je způsob, jak zjišťovat potřeby občanů a podle nich utvářet nabídku sociálních služeb. Spočívá ve spolupráci a zapojení uživatelů, poskytovatelů a zadavatelů (např. obcí, kraje) sociálních služeb.
Cílem komunitního plánování sociálních služeb je, aby lidé měli k dispozici takové sociální služby, které potřebují. Jde tedy jak o šíři nabídky různých druhů služeb, jejich místní dosažitelnost, tak i prohloubení jejich kvality. Jádrem KPSS je zapojení všech, kterých se sociální služby dotýkají a kteří chtějí přispět k jejich zlepšení, tedy jejich uživatelů, poskytovatelů, zadavatelů i veřejnosti. Jde o proces, který staví na vyjednávání a spolupráci těchto stran a představuje tak plánování služeb vycházející z reality.
Porovnáním stavu poskytovaných služeb, potřeb lidí a množství finančních prostředků vzniká v procesu vzájemných konzultací komunitní plán. Ten je obecným vyhlášením, jakým směrem se mají sociální služby v obci, kraji ubírat.
Výsledkem je zejména systém sociálních služeb na místní úrovni, který odpovídá zjištěným místním potřebám, reaguje na lokální odlišnosti a zajišťuje, že finanční prostředky vynakládané na služby jsou efektivně využívány.
Uživatelé sociálních služeb — lidé v tíživé sociální situaci, služby spotřebovávají, přijímají, nakupují, v procesu komunitního plánování vychází ze svých potřeb a přání.
Poskytovatelé sociálních služeb — jsou organizace, které služby poskytují a nabízejí, vědí, jak služby fungují a znají systémové i provozní záležitosti.
Zadavatelé sociálních služeb — jsou odpovědní za zajištění sociálních služeb na příslušném území. Jsou to především obce a kraje.
Veřejnost — veřejností máme na mysli všechny ostatní zájemce, kterým nejsou sociální služby a jejich fungování a poskytování lhostejné a jsou schopni aktivně přispět k vytvoření plánu nebo jeho realizaci.
© KPSS Kojetín 2011